آموزشی

انواع اسپرینکلر آتش‌نشانی

اسپرینکلر آتشنشانی یک سیستم اطفاحریق خودکار  است که در هنگام بروز  آتش‌سوزی فعال میشود و شروع به پاشیدن آب بر روی آتش میکند. به این ترتیب، این سیستم می‌تواند در همان لحظات اولیه شروع حریق که هنوز شعله‌های آتش گسترده نشده است، آتش را کنترل و حتی اطفاء کند. این سیستم به ادعای کارشناسان، کارآمد ترین سیستم اطفای حریق اتوماتیک (آبی) در جهان است.

ایمنی اسپرینکلر آتشنشانی چقدر است؟

امروزه در سراسر جهان این سیستم پیاده‌سازی می‌شود و سالانه بیش از 40 میلیون اسپرینکلر در ساختمان‌ها نصب میشود. ایمنی سیستم اسپرینکلر  به قدری بالا بوده که اگر در ساختمان‌هایی که به طور استاندارد ساخته شده اند قرار بگیرد  و نگهداری آن به خوبی انجام شود میتواند بیش از 99درصد از آتش‌سوزی‌ها را کنترل کند.

حال به این آمار توجه کنید و ببینید که چگونه این خاموش کننده توانسته که از آتش‌سوزی جلوگیری کند:

بر اساس آمارهای بدست آمده 37 درصد از آتش‌سوزی‌ها با فعال شدن تنها یک عدد از اسپرینکلر ها مهار شده است. 56 درصد از آنها تنها با فعال شدن کمتر از 3 عدد مهار شده و 83 درصد از آتش‌سوزی‌ها نیز با فعال شدن بیش از 3 عدد مهار شده است که آمار بسیار خوب و قابل توجه ای را نشان می دهد.

 

 

انواع اسپرینکلر آتش‌نشانی بر اساس رنگ:

انواع اسپرینکلر آتش نشانی با توجه به رنگ مایع درونشان در دماهای متفاوتی فعال می شوند که در زیر ذکر شده است:

نارنجی: 57 درجه

قرمز: 68 درجه

زرد: 70 درجه

سبز: 93 درجه

آبی: 141 درجه

بنفش: 182 درجه

انواع اسپرینکلر آتش‌نشانی:

اسپرینکلرهای آویزان (Pendent Sprinkler): اسپرینکلری است که به گونه ای طراحی شده است که پس از نصب، جریان آب را به سمت پایین در مقابل صفحه منحرف کننده جریان هدایت می‌کند.

اسپرینکلرهای توکار  (Flush Sprinkler):

اسپرینکلری است که در آن تمام یا بخشی از بدنه از جمله میله بالای صفحه پایینی سقف نصب شده است.

اسپرینکلرهای دیواری (Side wall Sprinkler):

اسپرینکلری است که صفحه های منحرف کننده جریان مخصوصی دارد به گونه ای طراحی شده که بیشتر  آب را دور از دیوار نزدیک خود تخلیه میکنند (با استفاده از الگویی که به الگوی یگ چهارم از قلمرو شباهت دارد) و قسمت بسیار کوچکی از آب را به طور مستقیم به دیوار پشتی اسپرینکلر تخلیه میکند.

اسپرینکلرهای عقب رفته (Recessed Sprinkler):

اسپرینکلری است که تمام یا قسمتی از بدنه غیر  از میله، داخل یک محفظه عقب رفته قرار گرفته است.

اسپرینکلرهای پنهان (Concealed Sprinkler):

اسپرینکلر تو رفته ای است که توسط یک صفحه پنهان شده است.

اسپرینکلر رو به بالا (Upright Sprinkler):

اسپرینکلری است که طراحی آن به گونه ای است که آن را بتوان به طوری نصب نمود که اسپری آب را به سمت بالا و در برابر صفحه منحرف کننده جریان هدایت کند.

نحوه عملکرد اسپرینکلر آتش‌نشانی:

اسپرینکلر دارای حباب های شیشه ای حاوی جیوه حساس به دما می باشد و با افزایش دمای محیط اطراف اسپرینکلر، این حباب ها دچار انبساط می شوند و می شکنند و آب موجود در اسپرینکلر تخلیه می شود. پس در هنگام اجرای اسپرینکلر در سیستم اطفاء حریق، فقط اسپرینکلرهای نزدیک محل حریق که حرارت را حس کرده اند فعال می شوند و تا زمانی که منبع حاوی آب است عملکرد آن ها ادامه می یابد.

 

انواع سیستم اسپرینکلر آتش نشانی:

اسپرینکلر دارای 4 نوع سیستم زیر می باشد:

 

سیستم اسپرینکلر لوله خشک:

درون لوله ها هوای تحت فشار وجود دارد و به محض فعال شدن اسپرینکلرها فشار هوا کاهش می یابد و در اثر کاهش فشار شیر آب باز می شود و آب وارد سیستم شده و پس از آن از اسپرینکلر خارج می شود. به دلیل اینکه ابتدا فشار هوا تخلیه می شود در نتیجه تخلیه آب با تاخیر صورت گرفته، به همین دلیل در هر ناحیه اسپرینکلرهای مورد نیاز را 30% افزایش می دهند. در این سیستم اغلب از اسپرینکلر بالا زن استفاده می شود.

 

سیستم اسپرینکلر لوله تر:

در سیستم اسپرینکلر لوله تر درون لوله ها آب وجود دارد و به محض فعال شدن اسپرینکلر آب درون لوله ها از طریق اسپرینکلر تخلیه می شود در نتیجه می توان گفت که اتلاف وقت در سیستم اسپرینکلر لوله تر وجود ندارد. اما از آنجایی که آب در دمای پایین یخ می زند در دماهای پایین حدود 4 درجه سانتی گراد از سیستم اسپرینکر ضد یخ استفاده می شود، به گونه ای که هنگام فعال شدن اسپرینکلر ابتدا ضد یخ و سپس آب تخلیه می شود. در سیستم اسپرینکلر تر از شیر یک طرفه و گیج فشار سیستم و منبع استفاده می شود.

 

سیستم اسپرینکلر پیش عملگر:

فرمان فعال شدن اسپرینکلرها را سیستم اعلام حریق می دهد. یعنی باید در کنار آن ها حتما سیستم اعلام حریق نصب باشد و به تنهایی کاربردی ندارد. درون لوله های این نوع سیستم یا هوای فشرده و یا بدون فشار وجود دارد و در سه نوع همبندی تک، هم بندی دوتایی و بدون همبندی موجود است، که مدل اول مانند سیستم تر و نوع دوم مانند سیستم خشک عمل می کند و نوع سوم آن که سیستم بدون خطا نام دارد حتی در صورت خراب شدن سیستم اعلام حریق با باز شدن اسپرینکلرها شروع به کار می کند. در این نوع سیستم از اسپرینکلر بالا زن استفاده می شود.

 

سیستم اسپرینکلر سیلابی (Deluge):

اسپرینکلرهای لوله کشی شده با دستور سیستم اعلام حریق فعال می شوند، درون این لوله ها آب است و با فرمان سیستم اعلام حریق، شیر کنترل باز می شود و آب از اسپرینکلرها خارج می شود. در واقع کنار هر اسپرینکلر دتکتور نصب می شود.

 

اجزای اسپرینکلر آتش نشانی:

در آخر برای اطلاع از استاندارد نصب، لیست قیمت و راهنمایی خرید اسپرینکلر میتوانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *